تبلیغات
دولت مهر - .:: 100دلیل برای موفقیت دولت نهم ::. قسمت چهارم

.:: 100دلیل برای موفقیت دولت نهم ::. قسمت چهارم

دوشنبه 11 خرداد 1388 04:06 ب.ظنویسنده : فرزند آذربایجان

 
.::  100دلیل برای موفقیت دولت نهم ::. قسمت چهارم
۳۱) ارتقا شاخصهای اقتصاد کلان
متوسط سالانه در دوره (درصد)
1357 58-67 68-83 84-86
رشد اقتصادی (تولید ناخالص داخلی) 7.4- 1.6- 5 6.5
رشد اقتصادی بدون نفت 2.6 1.6- 5.4 7.1
رشد مصرف کل 1.9 0.7- 4.3 6.5
رشد مصرف خصوصی 2 1.1 4.8 7.6
رشد مصرف دولتی 1.7 4.8- 2.3 1.4
*متوسط سالانه در دوره (درصد)
1357 58-67 68-83 84-86
ضریب جینی 0.44% 0.42% 0.40% 0.39%
نسبت 10% ثروتمندترین به 19.6% 19.8% 15.6% 14.9%
10% فقیرترین
۳۲) نرخ بیكاری در دولت نهم از 14 به 9 درصد كاهش یافت
نرخ بیكاری در سال 83 حدود 14 درصد بود، در حالی كه این نرخ در سال 87 به 6/9درصد كاهش پیدا كرده است.دولت نهم بیش از 3 میلیون بیكار از دولت اصلاحات تحویل گرفت و تاكنون یك میلیون و 200 هزار شغل ایجاد شده است
*نرخ بیکاری
سال      درصد
بهار 84   14
بهار 85   11.3
بهار 86   10.7
بهار 87   9.6

۳۳)توقف بودجه ریزی سنتی
۳۴)کاهش چشمگیر تصادفات جاده ای
 با همکاری بین بخشی و مدیریت صورت گرفته طی دو سال گذشته میزان تصادفات و تلفات ناشی از حوادث رانندگی در کشور برای اولین بار 50 درصد کاهش یافته است. این کاهش چشم گیر در حالی است که در این مدت روزانه هزاران خودرو جدید نیز به سیستم حمل و نقل کشور افزوده شده است.
52) حجم کار عمرانی دولت در سال 85 به نسبت سال 83 براساس آمار‌های عمرانی به 42/2 درصد افزایش یافت که بالاترین نسبت حجم افزایش در دو دهه اخیر است . یعنی میزان کار عمرانی از عدد 5 هزار و هفتصد و پنجاه میلیارد تومان (19/5 درصد بودجه) در سال 83 به 18 هزار و پانصد میلیارد تومان رسید.
۳۵) گسترش ارتباط با مردم و سفر به تمام استانها
رئیس جمهور و دولت نهم تنها رئیس جمهور و دولتی هستند که تاکنون در تاریخ ایران موفق به بازدید از همه شهرهای کشور و دیدار با مردم سراسر کشور شده‌اند.
 برای اولین بار در دولت نهم هیئت دولت به تمام استانهای  کشور سفر کرده و در تمام استانها تشکیل جلسه استانی داده و از نزدیک مسائل و مشکلات هر استان را برسی و راهکارهای توسعه هر استان تنظیم و بودجه و بودجه لازم اختصاص می یابد.
دولت های برآمده از دل دمکراسی، نباید فقط در ایام منتهی به انتخابات، به میان مردم بروند و در بقیه اوقات در حصار خود ساخته شان، خود را تافته جدا بافته بدانند.
اما شرایط خاص کشورمان باعث شده است دولتمردان برای آگاهی از وضعیت واقعی جامعه و حال و روز مردمان روزگار، ناگزیر از آن باشند که به میان مردم بروند و ایران را فقط در تهران خلاصه نکنند تا تصمیماتی که برای کشور می گیرند، منطبق با نیاز ها و الزامات واقعی باشد نه بر اساس گزارش های رسمی و آمار ها و نمودارهای ساختگی که عمدتاً برای خوشامد بالا دستی ها، از سوی نمایندگان حکومت در شهرها و استان ها تنظیم می شوند و سعی در گل و بلبل جلوه دادن امور می نمایند.
* آخرین آمار سفرهای استانی
54 سفر استانی با فاصله زمانی متوسط 19 روز در طی 42 ماه
1310 جلسه هماهنگی برای تهیه پیش نویس مصوبات= 50 هزار نفر ساعت
تشکیل 112 کارگروه تخصصی در دور دوم = 45 هزار نفر ساعت با حضور ریاست جمهوری
جلسات هیئت دولت 57 جلسه(تهران 4 جلسه)= 28 هزار نفر ساعت
10 هزار مصوبه = 93% از دور اول و 49% از دور دوم اجرایی شده
۳۶) احیای شعارهای اصیل مردمی
عدالت محوری، بازگشت به ارزشها، رسیدگی به حال محرومان و... از جمله شعارهای و آرمان های اصیل مردمی است که متأسفانه تا پبش از این، رو به کمرنگ شدن بود اما دولت نهم و رییس آن، با تاکید وتکرار این آرمان و شعارها بار دیگر آنها را از کنج غربت و فراموشی به متن جامعه و حکومت باز گرداندند.
البته اینکه تا چه حدی دولت نهم موفق شده است این شعارها را عملیاتی کند، جای بحث است  اما با تفکیک بین شعار و عمل، همین اندازه که این آرمان ها و شعارها را به سبد مطالبات عمومی بازگردانده و حتی خود نیز از این منظر مورد مطالبه و باز خواست مردم قرار گرفته، تحول ارزشمندی صورت گرفته است به گونه ای که دولت های آینده نیز ناگزیر خواهند بود به این اصول پایبند باشند و جوابگوی مردم.
۳۷) در افتادن با مافیا
هر چند روزی احمدی نژاد گفت که اسامی اعضای مافیا در جیبش هست و هشدار داد که آنها را به مردم معرفی خواهد کرد و البته این افشاگری را انجام نداد، اما شکی نیست که دولت در حد وسع خود، با مافیا - که از بازار موبایل گرفته تا حبوبات و غذای طیور و شکر و از آهن و مصالح ساختمانی گرفته تا کاغذ و قطعات خودرو ، قدرت نمایی می کند- در افتاده و منافع آنها را به خطر انداخته و بعضاً قطع کرده است.
بدیهی است مبارزه با مافیایی که در طول سالیان متوالی، در درون سیستم های اقتصادی کشور رسوخ کرده و تحکیم شده، به این سادگی ها میسر نیست ولی این که ابهت مافیا شکسته و مبارزه با آن نیز جزو مطالبات عمومی قرار گرفته، در همین حد نیز دستاورد بزرگی است.
۳۸) مدیریت مصرف سوخت
اصل مدیریت مصرف سوخت، از جمله هدف هایی بود که دولت های قبلی مدام به دنبال آن بوده اند ولی  در عمل کاری نمی کردند.
هر چند می بایست روزی کار مدیریت مصرف سوخت آغاز می شد که این مهم در زمان دولت نهم رخ داد.
دولت نهم، این ریسک را پذیرفت که هزینه های ناشی از اعمال مدیریت مصرف سوخت را به ویژه درباره بنزین بپذیرد و وارد این وادی شود.
۳۹) طرح تحول اقتصادی
هدفمند کردن یارانه ها نیز پس از پایان جنگ تاکنون، یکی از دغدغه های مشترک دولت ها و اقتصاددانان بوده است اما از آنجا که دست زدن به یارانه ها می توانست تبعات گسترده اجتماعی و سیاسی داشته باشد دولت های قبلی ترجیح دادند خود را به دردسر نیندازند تا این معضل، به دولت بعدی منتقل شود! و این در حالی است که قاطبه اقتصاددانان معتقدند هدفمند کردن یارانه ها هر چقدر دیرتر انجام گیرد، تبعات منفی بیشتری خواهد داشت.
40) تقویت سیاست خارجی
*نفوذ سیاسی ایران در منطقه
نفوذ سیاسی ایران در منطقه ، به حدی است که در یکی دو سال اخیر، مقامات و رسانه های عربی منطقه، مدام درباره قدرت یابی ایران هشدارمی دهند و ابراز نگرانی می کنند.
بدیهی است که این مهم که عرب ها را تا بدین اندازه منفعل کرده، جز از طریق بهره گیری درست از مولفه های قدرت در سطح منطقه ای به دست نمی آید.
فایده این نفوذ نیز به دست آوردن برگ برنده هایی است که می تواند در مذاکرات آینده ایران و آمریکا بسیار کارآیی داشته باشد و منافع ملی مان را تامین کند.
* نفوذ در حیاط خلوت آمریکا
همچنین نفوذ دیپلماتیک به حیاط خلوت آمریکا یعنی آمریکای لاتین، نه تنها جایگاه بین المللی ایران را تقویت می کند، بلکه بازار وسیع این منطقه پرجمعیت دنیا را به روی ایران می گشاید، به گونه ای که هم اکنون محصولات ایران در کشورهای آمریکای لاتین در سطح مناسبی به فروش می رسد و این در حالی است که سهم ایران در برخی از کشورهای آمریکای لاتین، تا پیش از این، صفر بوده است اما اکنون تراز تجاری به سود ایران است.
*دیپلماسی موفق در پرونده هسته ای
در پرونده هسته ای نیز، هر چند منتقدان با استناد به قطعنامه های صادره علیه ایران می گویند که دیپلماسی تهران ضعیف بوده، اما همین قطعنامه ها، در نگاهی عمیق تر و منصفانه تر، گواه دیپلماسی موفق ایران است زیرا اولاً این قطعنامه ها، همانی نبوده اند که آمریکا و اسرائیل در صدد تصویبش بودند، بلکه تا رسیدن به مرحله تصویب، بارها و بارها تعدیل شده اند و این تعدیل ها نیز ، متأثر از فعالیت های آشکار و نهان دیپلماتیک ایران بوده است.
ثانیاً، دیپلماسی ایران و بهره گیری آن از عوامل بیرونی قدرت، مانند نفوذ در عراق و لبنان و فلسطین، باعث شده است آمریکایی ها که به طور کاملاً جدی در صدد حمله به ایران بودند، ناگزیر کوتاه بیایند و به صدور چند قطعنامه بسنده کنند.
ثالثاً ، معنای سنگ زدن به قطار آن است که قطار حرکت کرده است والا هیچ مردم آزاری، به قطاری که در ایستگاه متوقف است، سنگ نمی زند.
معنای هجمه غربی ها به فعالیت های هسته ای ایران نیز آن است که قطار هسته ای ایران شتاب گرفته و آنان را نگران کرده است.
اگر تا قبل از دولت نهم ، کسی سنگی نمی زد و قطعنامه ای صادر نمی کرد به این دلیل بود که قطار ساکن بود و فعالیت های هسته ای متوقف و بنابراین ، غربی ها به هدف خود که توقف برنامه هسته ای ایران بود، رسیده بودند و بنابراین چه نیازی داشتند از اهرم شورای امنیت استفاده کنند؟ ولی اینک آنها منفعلانه ، "مجبور" به این کار شده اند.
*بحث مذاکره با آمریکا بدون پذیرش پیش شرط
درباره آمریکا نیز، دولت نهم سیاست هوشمندانه ای را پی گرفت و با دعوت واشنگتن به گفت و گوی های بدون پیش شرط، طرف مقابل را به بهره گیری از این حربه که "ایران اهل گفت و گو نیست"، خلع سلاح کرد تا جایی که این امر یعنی مذاکره بدون پیش شرط، به یکی از شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور جدید آمریکا تبدیل شد و مورد حمایت مردم امریکا نیز قرار گرفت.
تردید نباید داشت که با توجه به ساخت محیط قدرت در داخل ایران، اگر قرار باشد روابط ایران و آمریکا به سمت عادی سازی برود، تنها این دولت است که می تواند این مهم را به سرانجام برساند.


برچسب ها: .:: 100دلیل برای موفقیت دولت نهم ::. قسمت چهارم ، 100دلیل برای موفقیت دولت نهم ،
آخرین ویرایش: - -

 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.